Změna: Ze základky na střední

1. září 2017 v 15:00 | Charlotte |  Škola

Ahoj,
dnešní článek bude hodně vycházet z mé zkušenosti, protože i já jsem si v menší míře touto změnou prošla.

Článek bude hlavně pro vás, kteří nastupujete letos od září na střední, na jinou školu. V článku bych chtěla poukázat na změny, které vás pravděpodobně čekají.



Já jsem na víceletém gymnáziu, takže pro mě ta změna z nižšího na vyšší gympl nebyla zase tak velká, protože na vyšší gympl nás připravovali postupně už na nižším. A někteří učitelé nám zůstali stejní, takže tam změna také nebyla. A totéž platí o spolužácích.

I když jsem si myslela, že kvarta (= 9. třída základky) a kvinta (=1. ročník střední) jsou stejné, že kvinta není těžší, až po nějaké době jsem zjistila, že jsem se mýlila. Můj článek, který jsem psala druhý týden v září: Prvák: Škola Dříve & Teď



Spolužáci

Snad ještě nikdy se nestalo, že by šla celá třída ze základky na stejnou střední. Na základní škole každý postupně zjistí, jaký je jeho obor a co by chtěl studovat, a tomu se poté také věnuje.

Je dobré, když někoho v nové třídě znáte. Pokud jdete na novou školu společně s kamarádkou. Ale nebojte se, i kdybyste nikoho neznali, alespoň poznáte nové lidi.

Těžko říct, jestli jsou lepší spolužáci na základce nebo na střední. Záleží jak která škola, jak se zrovna sejde kolektiv... Toto předem neovlivníte.




Učitelé

Každá škola, jiní učitelé. Prvních pár týdnů se snažte ve škole se všemi vycházet, pečlivě si dělat z jednotlivých předmětů poznámky a výpisky a připravovat se na testy.

Po nějaké době zjistíte, kolik toho po vás který učitel požaduje a pak budete i vědět, co si zapsat a naučit se. Také objevíte povahu učitelů, jejich způsob učení...

Často kolují mezi studenty různé pomluvy a drby, který učitel je jaký. Třeba já jsem našeho třídního nikdy za třídního nechtěla, protože o něm ostatní říkali, jak je přísný a mnoho dalších pomluv (které nebudu vypisovat). Měla jsem dost velký problém s tím, že bude naším třídním, neměla jsem ho ráda, bála se ho a měla z něho respekt. No a po čase se ukázalo, že to je skvělý učitel i třídní a naopak je dobře, že je přísnější, naše třída to potřebuje. Naučí a ještě dá dobré rady do života.

Takže nevěřte pomluvám o učitelích kolujících školou. Jaký je učitel poznáte, až teprve bude učit přímo vás.




Systém školy

Už když jste si vybírali školu, tušili jste, jaké to tam bude. Jak bude zhruba vypadat rozvrh, jaké budete mít předměty, jaký je přístup školy k učení, k mimoškolním aktivitám, k dalšímu vzdělávání...

Některé školy pořádají výlety do ciziny, pobyty v cizině, možnost vzdělávat se i mimo školu (platí to z většiny školství), různé aktivity, praxe... Možná jste to měli na základkách. Je dobré se informovat, abyste věděli, co vás na škole čeká.

Samozřejmě změna bude jak v budově (jinak poskládané učebny, možná jiné vybavení, jinak vedené chodby), třeba i v systému vašich skříněk, v systému stravování... Vše potřebné se určitě dozvíte. Rozhodně se toho nebojte, mladí lidé si velmi rychle zvykají na změny a třeba ty změny budou k lepšímu.


Jídelna

Zase záleží jak která škola.

Pokud jdete z vesnické menší školy do velké městské, určitě bude jídelna větší, více jídel na výběr... Také způsob objednávání jídla je různý: My to máme pomocí čipů nebo doma přes internet, ségra má kartičky.



Příprava na hodiny

Tady bude jedna z největších změn.

Mnoha dětem na prvním stupni základky stačilo poslouchat o hodině a doma se nemusely vůbec učit. Na druhém stupni už to nějakou přípravu chtělo, alespoň učení se cizích slovíček a složitějších předmětů, kde se nedá moc myslet logicky (dějepis, zeměpis, biologie...).

Zase jak která střední, ty obecné (např. gymnázium) vyžadují větší přípravu doma, více se učit, protože učení stále přibývá. Na jiné střední školy (třeba učňáky) se zase připravuje jinak, například kreslení návrhů a přemýšlení o nich, které potom vyhotovíte třeba ze skla, kovu, látky... Na těchto středních se domácí příprava bude nejvíce lišit od základek, na základce jste se museli biflovat látku a slovíčka.



Vnímání o hodině

Pokud budete dávat pozor o všech hodinách a dělat to, co máte, nebudete to muset dodělávat a doučovat se doma. To platilo na základkách, platí to stále.

Nikdo se plně nesoustředí celých 45 minut, ale čím déle a pozorněji budete poslouchat, vnímat a dělat to, co máte, tím lépe pro vás.


Práce s počítačem

Nevím, jak na jiných středních, ale u nás se práci s počítačem nevyhneme a je téměř na denním pořádku. A nejde jenom o informatiku.

Hledání si informací, dělání referátů a prezentací (kterých přibylo), překládání si textů a slovíček, kterým nerozumíme, ověřování informací... Na základce nebylo tolik učení a proto také bylo méně hledání na internetu.



Vyhledávání informací

A toto jsem už trochu popsala v minulém bodě.

Pamatujte: Střední není vysoká. Střední se dost podobá základce a učitelé po vás (alespoň ze začátku) nevyžadují tolik samostatnosti. Ještě stále vám vše, co bude v písemce, řeknou o hodinách a vy byste si pak správně už nic nemuseli dohledávat.

Ale život není jen o písemkách a občas si chceme najít něco dalšího v oboru, který nás zajímá. Nebo jsme to od učitele nepochopili či nepochytili a potřebujeme si to ověřit. A jak jsem psala, více učení = více vyhledávání.



Učení

Na střední budete čtyři roky a učitelé vás za tu dobu musí dostat minimálně na maturitní úroveň. A to platí i o středních se zaměřením, protože maturita z češtiny a cizího jazyku (od roku 2021 i z matematiky) je povinná pro všechny!

Množství učiva určitě stoupne, na základce jste si víc hráli a připravovali se na samostatné učení a vyhledávání informací různými projekty, hrami, referáty a písemkami. Teď už v hodinách nebude tolik volnosti. Připravte se na to, že za jednu vyučovací hodinu se toho více probere a tím pádem se toho budete budete muset více naučit.


Učebnice

Na středních většinou nejsou povinné učebnice a když ano, tak rozhodně ne všechny.

Většinou vám učitelé nadiktují učebnice, které se jim zdají dobré, a je na vás, jestli si je koupíte či nikoliv.

Dobrovolné učebnice, jak moc se hodí: Asi takhle, loni jsem si koupila všechny učebnice (letos zatím žádné) a nechala si je doma. Fyziku, která mi moc nejde, jsem otevřela asi pětkrát za celý rok a občas mi pomohla... žádný zázrak. Chemii pouze jednou, ale zato jsem si nastudovala pojem, který pak byl v testu a jako pojem jsme si ho ve škole neuváděli a to mi zachránilo jedničku na vysvědčení. No a matematika mi stačí ta ze školy, takže učebnice max. k zopakování na maturitu. Biologii jsem zatím nepoužila.

Rozhodně si kupte slovníky! Ty já používám několikrát do týdne. A mnohdy tam najdete překlad slovíčka i s vysvětlením lépe, než na překladači. Hodí se zejména, když píšete v cizím jazyce, a potřebujete slovíčko, které neznáte. Jenže to slovíčko má více překladů a pokaždé malinko jiný význam. Ve slovníku lépe najdete ten, který potřebujete právě vy. Tím nechci říct, že překladače na internetu jsou špatné... ale já mám radši slovníky.

Učebnice si budete muset obstarat sami. Buďto si je koupíte nové třeba přes internet, nebo mnohé školy dělají tzv. burzy, kde si můžete koupit starší učebnice od starších studentů, kteří už je nepotřebují. Pokud vypadá učebnice použitelně, je lepší koupit si ji o hodně levněji na burze.



Více teorií, více abstraktních pojmů

Střední je něco mezi základkou a vysokou. Aby nedošlo k mýlce, budu teď psát pouze o gymnáziích, o středních školách, kde se studenti učí předměty v lavicích tak, jako na základkách. Teď vynechám učiliště atd., kde jsou praxe.

Na vysoké škole jsou samé teorie, odvozování a vyvozování teorií... a abstaktní pojmy. To střední není zas tak hrozná, ale samozřejmě už si v hodinách nebudete hrát jako na základce. Mnohem víc toho proberete na hodině, mnohem méně budete mít odpočinku o hodinách, mnohem více učiva, teorií i abstraktních pojmů. Prostě budete muset začít myslet jako dospělí, ne jako děti, které na všechno potřebujou pomůcky a vše potřebují vidět, aby si to zapamatovaly a naučily.



Chování jako k dospělým (dospívajícím) tzn. Více odpovědnosti

Už nejste mimina, takže vám učitelé nebudou třikrát opakovat, že máte úkol na straně 32 a že to musíte přinést do zítřka! Ani že ten referát je doopravdy z "přírodních podmínek Itálie". Řeknou vám to jednou a to musí stačit. A když vám to řeknou, předpokládají, že to prostě uděláte. Že jste zodpovědní za své jednání.

Ovšem s tím také souvisí i řada výhod. Třeba víc volna a času na rozchod na exkurzích, večerka o půlnoci a žádné kontrolování či hlídání vás, jestli to dodržujete. (Většinou)




Bláboly:

A teď pár nesmyslů, které se mnohdy říkají o středních školách a ve většině případů nejsou pravdivé.



"Pane učiteli" → "Pane profesore"

Rozhodně neplatí, že s přestupem na střední nesmíte učitelům říkat "učitel", ale musíte je oslovovat "profesor". Profesoři jsou na vysokých, tam už ani nikdo jiný není. Učitelé na středních mají většinou titul Mgr., takže je klidně nazývejte učiteli.

Ale i tady jsou výjimky. Někteří učitelé si strašně lpí na oslovení a ty pak musíte oslovovat tak, jak chtějí (jinak budete mít problém). Takoví učitelé jsou na nic, když jim jde hlavně o oslovování a ne o to, aby vás toho hodně naučili.



Střední = Víc testů

Toto je přesně opačně.

Střední je v případě testů více benevolentní a nedává vám přepadovky (většinou), ani každý den test. Na střední většinou proberete větší kus látky a z toho si pak týden, dva týdny předem naplánujete termín testu. Prostě příprava na vysokou.

Výhodou je, že se nemusíte tolik stresovat a učit se z hodiny na hodinu (kromě zkoušení).

Nevýhodou je, že je látky více (často píšeme z 20-30 A4), známek za pololetí méně (hlídejte si každý test a učte se na ně pořádně) a známky mají větší váhu. Zejména v případě, kdy máte za celé pololetí pouhé tři známky (a když jedna z nich je čtyřka).



Volnost v hodinách

"Tak když jdu teď na střední, budu mít konečně volno. Nebudu si muset dělat zápisky a budu moct být na mobilu. Každému bude jedno, co o hodině dělám, hlavně když budu potichu." říká si nemálo žáků základních škol.

Ale ono to zase tak volné není.

Nám učitelé na začátku prváku řekli, že jim je jedno, jestli si budeme dělat zápisky. To už je náš boj. Ale stejně jsou pak naštvaní, když si je nepíšeme a mobily nám zabavují. Kvůli hraní piškvorek či luštění sudoku a nevnímání výuky se zlobí.



Snažila jsem se popsat to, co byla změna pro mě. To, že to byla změna pro mě, neznamená, že to je také změna pro vás. Takže článek prosím berte trošku s nadhledem.

Do komentářů můžete psát, jaké změny jste při přestupu na střední pocítili vy, případně kam se chystáte na střední.



Série Back To School:

Moje emailová adresa: charlottestips@email.cz

Charlotte
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Teri Teri | E-mail | Web | 1. září 2017 v 18:37 | Reagovat

Pro mě bylo divné přesun z 5 třídy do 6 do nové školy, ale to se mnou šli další tři lidi a co teprve střední no potěší koště😂

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama